Udsmykningen består af i alt 45 installationer fordelt på Nørre Aaby Skole.
Linnés labyrint er et vandrørsystem i egetræ, som bugter sig ind og ud af skolens gange. Rundt omkring på rørene kigger fugle og gnavere frem. Flere steder forgrener vandrørene sig til interaktive elementer; udstillingsplatforme, ordmaskiner og skolens oprindelige inventar og samling af dyr, skaller, sten og planter.
Udsmykningen handler om forholdet mellem menneske og natur. Den låner historie fra den svenske botaniker og professor Carl von Linné, som har været afgørende for vores forståelse af naturens sammenhænge, og hvordan vi inddeler og navngiver alt i naturen.
Vi har det sanselige i højsæde og ønsker at bringe naturens materialer ind i skolens hverdag. Samtidig vil vi gøre læsning til et bærende element i det visuelle udtryk. Teksterne i udsmykningen handler om at sanse og undersøge naturen, men peger også på, at mennesket selv er et stykke natur, der har brug for føde, bolig, sprog og flok - ligesom dyrene. Teksterne bruger stemmer fra fugle, skolebørn og drengen Karl, som er en fiktion, der er skrevet over den historiske Carl von Linnés nysgerrige liv med naturen. Denne historie kan man udforske over hele skolen. På de interaktive ordmaskiner kan eleverne selv lege videre med fortællingen.
Det labyrintiske er vigtigt i udsmykningen. Rørsystemet er et labyrintisk system, som man kan gå på opdagelse i på skolens lange gange. Men labyrinten peger også på naturen som et forgrenet system, man gerne må fare vild i og lade sig henføre af.
Nogle påstår, at vi er længere væk fra naturen i 2019, end da skolen blev bygget i 1960’erne. Vi håber at åbne op for denne samtale og anspore til en masse bud på spørgsmålet: Hvad er natur? Er det en udstoppet fugl? Er det haven, er det havet? Er det mennesket? Er det vandet, der løber i rørene?
Baggrund
Udsmykningen er udviklet til Nørre Aaby Skole og bruger stedets lokalhistorie. Den integrerer skolens naturinventar, ikke mindst den store samling af udstoppede dyr. Dyrene stammer fra skolens egen samling og fra nedlagte skoler i nærområdet. Endelig er nogle af dyrene udstoppet af tidligere biologilærere på Nørre Aaby Skole, som også har samlet skaller, sten og planter til undervisningsbrug, installeret akvarier på skolens gange og beplantet skolens grund sammen med eleverne. Disse elementer indgår også i udsmykningen.
Alle udsmykningens øvrige elementer er produceret på vores eget værksted med lokalt træ fra Bro Frihed. Omkring 2000 smådele er skåret op, fræset, høvlet, slebet, drejet, olieret og installeret i moduler på skolen. Alt malerarbejde er udført af billedkunstner Marianne Nygaard.
Tak til John Dahlberg, Jørgen Holmgaard og Asperup-Roerslev Lokalhistoriske Arkiv for historier, hjælp og støtte.
Udsmykningen er støttet af Middelfart Kommune, Albanifonden, Energi Fyns Almene Fond og Statens Kunstfond (Kunst i det offentlige rum)